Masło orzechowe w diecie sportowca

Masło orzechowe w diecie sportowca

Masło orzechowe w diecie sportowca

W diecie sportowca najważniejszym czynnikiem jest dostarczenie najlepszej jakości mikro
i makroelementów, aby organizm poddawany ciężkim treningom miał odpowiednie warunki na regenerację i zwiększanie swoich możliwości. Ludzkie ciało potrafi świetnie wykorzystywać wartościowe źródła pożywienia jako paliwo do wysiłku. Masło orzechowe to popularny produkt stosowany przez wielu ludzi na całym świecie, idealnie uzupełniający zdrową dietę każdego sportowca. Zarówno przy redukcji masy ciała, jak i podczas jej zwiększenia.

Dieta sportowca – jak można wykorzystać masło orzechowe?

Wszelkie produkty sygnowane nazwą masło orzechowe, pasta orzechowa są tworzone
z najwyższej jakości orzechów, a ich zawartość powinna być nie mniejsza niż 90%. Wartości odżywcze orzechów (orzechy ziemne, orzechy arachidowe, orzechy nerkowca, migdały) są nie do przecenienia. To zdrowe źródłu tłuszczy i spora zawartość białka
w porcji. W diecie sportowca ważnym aspektem jest odpowiednia podaż białka, która wspomaga proces budowania mięśni oraz regeneracji ciała po wysiłku. Masło orzechowe można wykorzystać na wiele sposobów. Może stanowić wartościowy dodatek do słodkich posiłków, składnik własnoręcznie robionych szejków, past do kanapek. Prawdziwy miłośnik masła orzechowego nie oprze się jego bezpośredniemu zastosowaniu prosto z…opakowania.

Jak wygląda dieta sportowca?

Aby osiągać dobre rezultaty sportowe, każdy sportowiec powinien zwracać ogromną uwagę na to, co spożywa. Duża ilość białka jako makroelement wpływający na rozwój mięśni (ok. 1.6-2.4 g na kg masy ciała), spora dawka węglowodanów, jako paliwo do działania oraz zdrowe tłuszcze, które wspomagają wchłanianie wielu witamin i minerałów. Nie można również zapominać o sporej codziennej dawce warzyw i owoców. Orzechy wszelkiego rodzaju, również w postaci masła orzechowego i past orzechowych świetnie nadadzą się do uzupełnienia każdej diety.

Osoby uprawiające sport często dodają również do swojej diety różnego rodzaju batony
i koktajle proteinowe, spożywając je przed treningami lub po ich zakończeniu w celu zwiększenia kaloryczności, która w zależności od dyscypliny może wynosić od 3500 nawet do 8000 kcal dziennie. Szerzej tą kwestię omówimy w kolejnych akapitach. Świetną alternatywą aby podbić kaloryczność jest zastosowanie masła orzechowego i samodzielne przygotowanie zdrowego, pożywnego i niedrogiego posiłku w oparciu o ten naturalny składnik. 

Dla sportowca zdrowa dieta jest kluczowa. Poza dostarczeniem długotrwałej energii, pasty orzechowe dostarczają również cennych składników odżywczych – m.in. nienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów omega (3, 6, 9), błonnika, wielu witamin i minerałów. Wprowadzenie ich do swojej diety wpływa korzystnie na serce, układ nerwowy i cały organizm sportowca.

W przypadku sportowców prawidłowa dieta pozwala na uniknięcie kontuzji i uzyskanie jak najlepszych wyników. Innymi celami kierują się osoby przechodzące na dietę odchudzającą. W tym przypadku najbardziej istotny jest bezpieczny ubytek masy ciała przy zachowaniu odpowiedniego bilansu spożywanych składników.

Dieta wegetariańska i wegańska w sporcie

Przejście na dietę wegetariańską (a także dieta wegańska) motywowane jest różnymi czynnikami – troską o prawa zwierząt, chęcią poprawy zdrowia lub wyników sportowych.

Sporą popularnością cieszy się również dieta fleksitariańska (inaczej: dieta półwegetariańska, semiwegetariańska), w której zasady diety wegetariańskiej nie
są stosowane w pełni. Taka dieta również przynosi wiele korzyści, zarówno pod względem zdrowia, jak i w przypadku odchudzania.

Niezależnie od powodów stosowania takiej diety ważną kwestią pozostaje dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Często – szczególnie w przypadku osób prowadzących aktywny tryb życia oraz sportowców – problemem może być dostarczenie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka. Jego źródłami mogą być warzywa strączkowe (średnio ok 26g na 100g produktu). Warto zauważyć, że orzechy zawierają średnio 20g białka w 100g , dostarczając przy tym do organizmu dużą dawkę energii.

Kaloryczność masła orzechowego i jego zalety

Bez wątpienia naturalne masło orzechowe ma wiele prozdrowotnych właściwości, jest również bardzo cenione w dietach dla sportowców i dietach typu fit ze względu na dużą ilość białka i dobrych tłuszczy. Pasta orzechowa bez dwóch zdań jest kaloryczna. Niektórzy mogą przez to uważać, że stosując krem orzechowy w diecie przytyją. Nic bardziej mylnego – odpowiednie dawkowanie produktu  jest tutaj kluczowe. Zalecane dzienne spożycie masła orzechowego nie powinno przekroczyć ok 20g, czyli dwóch łyżeczek do herbaty. Kaloryczność zależy w dużej mierze od rodzaju orzechów, z jakich wykonany jest produkt (orzechy arachidowe, orzechy nerkowca, migdały, orzechy laskowe). Dla większości rodzajów maseł orzechowych porcja 20g oznacza ok 100-130kcal. Poniżej wartość energetyczna dla 100g masła: 

– masło orzechowe crunchy – 580 kcal;
pasta z migdałów – 619 kcal;
– masło z pieczonych pistacji – 560 kcal;
pasta z nerkowców – 615 kcal;
– masło z orzechów laskowych – 680 kcal;
pasta orzechowa z kokosem – 597 kcal.

  • Pasta orzechowa z kokosem Psta orzechowa z kokosem
    Pasta orzechowa z kokosem
  • Pasta migdałowa Pasta migdałowa kremowa
    Pasta migdałowa

Szacuje się, że dorosła kobieta powinna spożywać od około 1600 do 2400 kcal w ciągu dnia. Dla dorosły mężczyzna – od 2000 do 3000 kilokalorii dziennie. Zalecana dawka (około 20g) masła orzechowego może wiec stanowić znaczącą część dostarczanej energii – 2-6%.

Zapotrzebowanie kaloryczne w diecie sportowca, w zależności od uprawianej dyscypliny,
jest oczywiście dużo większe– od 3500 do prawie 8000 kcal dziennie. Udział pasty orzechowej może być w tym przypadku bardzo korzystny – poza dostarczeniem stosunkowo dużej ilości kalorii, osoba uprawiająca sport dostarczy do swojego organizmu wiele korzystnych składników. 

Sportowcy chcący zredukować masę ciała powinni pamiętać, że nie jest zalecane gwałtowne zmniejszenie ilości kalorii o ponad 500 kcal. Tygodniowe bezpiecznie jest zmniejszać masę o około 0.5-1kg, czyli od 2 do 4 kilogramów miesięcznie. W przypadku prób zwiększenia swojej masy, różnice także powinny mieścić się w powyższych ramach.

Dlaczego masło orzechowe jest dobre w diecie sportowców

Odpowiedni bilans dostarczanych w pożywieniu składników jest dla sportowców wyjątkowo istotny. Masło orzechowe zawiera zdrowe tłuszcze, sporą ilość białka (aż 20g w 100g produktu), witaminy i cenne mikroelementy.

W orzechach znajdują się składniki mineralne: potas, magnez, fosfor, selen. Dzięki nim
masło orzechowe wpływa korzystnie na pracę serca, gospodarkę wodno-elektrolitową, pracę układu mięśniowego oraz nerwowego i zapobiegają powstawaniu stresu oksydacyjnego

Dieta sportowca – co jeść?

Przykładowe posiłki z masłem orzechowym

Tosty z masłem orzechowym;
Owsianka z masłem orzechowym i bananem;
– Omlet z masłem orzechowym;
– Shake z masłem orzechowym;
– Ryż na słodko z masłem orzechowym.

Możliwości włączenia masła orzechowego do diety są nieograniczone! Spróbuj dodać jedną lub dwie łyżki pasty z orzechów do codziennej diety. Sprawi to, że poczujesz się pełniejszy (orzechy dają długotrwałe uczucie sytości), dodatkowo składniki odżywcze są zdrowe dla serca i całego organizmu.

5/5 - (2 votes)

Similar Posts