Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Coraz większe grono osób decyduje się na wybór życia bez mięsa i produktów odzwierzęcych. Przejściu na weganizm towarzyszą różne motywacje: szacunek do planety i życia zwierząt, chęć przeciwstawienia się nadmiernemu konsumpcjonizmowi czy troska o własne zdrowie. Decydując się na ten styl życia, część wegan zadaje sobie pytanie: czy masło orzechowe jest wegańskie? Czy mogę jeść masło orzechowe, będąc weganinem? Ten artykuł wyjaśni kwestię pochodzenia masła orzechowego.

Masło orzechowe a dieta wegańska

Przechodząc na jakąkolwiek dietę – czy to śródziemnomorską, czy wysokotłuszczową, czy też wegańską – konieczne jest dostarczanie podstawowych składników odżywczych. Dobrze byłoby je uzupełniać w formie ciekawych, urozmaiconych posiłków. Dzięki temu nasze menu nie będzie powtarzalne, a co za tym idzie – mniejsze prawdopodobieństwo, że w chwili znużenia dietą pozwolimy sobie na „cheat day”. Oczywiście, dane urozmaicenie powinno się wiązać z założeniami diety – nie można przecież dodać tatara do diety wegańskiej.

Brak składników odzwierzęcych w diecie wegańskiej sprawia, że konieczne jest szukanie alternatywy dla serów, jogurtów, kiełbasek czy wędlin. Zdecydowana większość z nas potrafi wymienić przynajmniej kilka podstawowych produktów spożywanych przez wegan: tofu, hummus, awokado, jarmuż, kotlety sojowe to podstawa. Co jednak z masłem orzechowym? Czy produkt ten nadaje się dla diety bez produktów odzwierzęcych?

Czy masło orzechowe jest wegańskie?

Naturalne masło orzechowe zawiera w sobie tak naprawdę zblendowane na drobną, gładką konsystencję orzeszki arachidowe. Zarówno orzechy nerkowca, jak i pistacje czy migdały – są całkowicie wegańskim produktem. Choć przyzwyczailiśmy się do spożywania orzechów w formie nieprzetworzonej, to z powodzeniem mogą stać się one częścią menu po zmianie struktury czy konsystencji.

Masło orzechowe w diecie wegańskiej znajduje naprawdę wiele zastosowań – od smarowidła na kanapki przez dodatek smakowy do zup i sosów aż po swoistą przyprawę w kuchni azjatyckiej. Każdy posiłek dnia jesteśmy w stanie tak zaplanować, by uwzględnić ten przepyszny produkt. Ważny jest też fakt, że spożycie masła orzechowego to nie tylko wspaniałe doznania smakowe – to także bogactwo witamin i makroelementów, których nie może zabraknąć w codziennej diecie.

Cenne składniki masła orzechowego

Zanim jednak zdecydujemy się na zakup masła orzechowego, koniecznie sprawdźmy jego etykietkę. Dobrej jakości produkty powinny mieć jak najkrótszy skład, w których dominujący jest oczywiście orzech arachidowy.

  • Pasta orzechowa z kokosem Psta orzechowa z kokosem
    Pasta orzechowa z kokosem
  • Pasta orzechowa smooth Pasta orzechowa smooth
    Pasta orzechowa smooth

Tańsze pasty orzechowe niestety będą wypełnione dodatki, które nie wpłyną korzystnie na utrzymanie diety. Powód takiego działania jest prosty – dodatki są tańsze w produkcji przemysłowej niż czyste orzeszki, co niestety nie odbija się zbyt dobrze na naszym zdrowiu. Mając jednak pewność, że wybierzemy wysokogatunkowe masło orzechowe, zyskamy szereg cennych składników, takich jak:

  • Tłuszcze jednonienasycone oraz tłuszcze wielonienasycone, czyli taki typ tłuszczy, których organizm najbardziej potrzebuje, a ich działanie jest holistycznie prozdrowotne. Tłuszcze nasycone stanowią mniej niż 15% ogółu tłuszczy.
  • Białko roślinne, czyli niezbędny składnik budulcowy naszego organizmu, jakże niezbędny w przypadku rezygnacji z białka zwierzęcego.
  • Błonnik, czyli „miotełka” pozbywająca się złogów z naszego układu pokarmowego, regulator perystaltyki jelit i wspomagacz trawienia.
  • Witaminy z grupy B, czyli „wspomagacz” naszego układu nerwowego, krwinek czerwonych, włosów, skóry i paznokci.
  • Witamina E, czyli silny przeciwutleniacz hamujący procesy starzeniowe i walczący z wolnymi rodnikami, dzięki niej możemy zachować młody i zdrowy wygląd na dłużej.
  • Niską ilość cukrów redukujących sacharozę i skrobię, która nadaje charakterystyczny, słonawy posmak, jednocześnie przyczynia się do niskiego indeksu glikemicznego.

Co jeść na diecie wegańskiej?
Przykładowe posiłki wegańskie zawierające masło orzechowe:
Kanapki z masłem orzechowym i bananem;
Sałatka owocowa z masłem z nerkowców;
Tofu w sosie orzechowym;

5/5 - (3 votes)

Similar Posts